Levande organismer och flygteknik
Orden, som inleder en vetenskaplig artikel om fåglar i Readers Digest, ger ett svar på den frågan; vid jämförelse med fåglar som är ett under av aerodynamik är även de mest avancerade flygplan inget annat än rå kopior.61
Fåglar är perfekt flygande maskiner. Varje farkost måste vara ganska lätt för att flyga. Detta gäller ända ner till de skruvar och bultar som används för att fästa vingarna. Det förklarar varför flygplanstillverkare försöker att alltid använda speciella material som är lätta men också starka och motståndskraftiga mot slag. Men trots alla ansträngningar som läggs ner för att uppnå detta mål är vi människor långt ifrån fåglar på detta område. Har du någonsin sett en fågel explodera eller falla sönder i luften? Eller en fågel förlora en vinge eftersom anslutningarna till dess kropp har blivit försvagade?
Den felfria designen hos i fåglar har ett enormt inflytande på utvecklingen av luftfarten. Faktum är att bröderna Wright använde, betraktade som uppfinnarna av flygplanet, använde gamens vinge som modell när de byggde vingar till sitt Kitty Hawk flygplan.62
Ihåliga ben, kraftfulla bröstmuskler för att flytta dessa ben, fjädrar med egenskaper som gör att de håller sig kvar i luften, aerodynamiska vingar, en ämnesomsättning som uppfyller höga energibehov ... Alla dessa funktioner, som tydligt visar att fåglarna är en produkt av design, ger dem även extraordinära flygförmågor.
Fåglar är mer avancerade än flygplan i många andra avseenden. Fåglar som korpar och duvor kan slå kullerbyttor i luften, och kolibrier kan hålla sig svävande i flykt. De kan ändra sig under flygning och plötsligt gå ned på en gren. Inget flygplan kan utföra sådana manövrar.
Redan innan flygplanet hade upptäckts påverkades många uppfinnare av den felfria designen hos fåglarnas flygförmåga. Som redovisas i tidiga stumfilmer under 1800-talet band vissa individer faktiskt egentillverkade vingar på sina armar och kastade sig ut i rymden i försök att imitera fåglars rörelser. Förutsägbart nog tog det inte lång tid för dem att inse att vingarna inte enbart var tillräckligt för att möjliggöra flygning.
Sedan dess har mänskligheten gjort betydande framsteg när det gäller vetenskapliga metoder, samt forskning och utveckling. Men vissa gör fortfarande hävdanden som är minst lika ihåliga och irrationella som de tidiga uppfinnarna. Enligt deras uppfattning omvandlades reptiler till fåglar gradvis steg för steg. Denna imaginära mekanism av gradvis utveckling har ingen grund som stödjer den. Fåglar har en helt annan struktur från landlevande organismer. Deras ben och muskelstruktur, fjädrar, aerodynamiska vingar och ämnesomsättning bär inte den minsta likheten med de hos reptiler, 63 och den påstådda gradvisa utvecklings modellen kan inte ens förklara en av deras kroppsliga mekanismer.
Det nya målet i flygteknik: En vinge som ändrar form enligt rådande förhållanden
När de flyger kan fåglarna använda sina vingar på effektivast möjliga sätt, automatiskt ändrade dessa för att hantera faktorer som temperatur och vind. För närvarande pågår en aktiv utveckling hos företag som sysslar med flygplansteknisk design för att utnyttja dessa egenskaper.
NASA, Boeing och det amerikanska flygvapnet har utformat en flexibel vinge, tillverkad av glasfiber, som kan ändra form enligt data från en dator inne i planet. Denna dator kommer också att kunna behandla data från mätutrustning avseende flygförhållanden såsom temperatur, vindstyrka, etc.64
Airbus, annat företag som arbetar inom detta område, försöker bygga adaptiva vingar som kan ändra form beroende på rådande förhållanden, i syfte att minska bränsleförbrukningen så mycket som möjligt.65
Kort sagt utgör fåglars vingstruktur bokstavligen ett under av design. Under många år har deras makalösa förmåga att flyga varit en inspirationskälla för ingenjörer. Gud har utrustat dessa organismer på bästa möjliga sätt för flygning. Han uppmärksammar dem i följande vers:
Har de aldrig sett på fåglarna över deras [huvuden], hur de under flykten sträcker vingarna och sedan fäller in dem [mot sidorna]? Ingen utom den Nåderike håller dem uppe; Han ser allt.
(67:19) Hur fågelvingar utformar flygteknologi
Studiet av fåglars flykt har lett till stora förändringar i strukturen av flygplansvingar.
En av de första planen att använda sig av dessa förändringar var det amerikanska F-111 stridsflygplanet. F-111 har inte skevroder och flaps, som används för att styra flygplanets rörelser. Istället, precis som fåglarna gör, kan stridsflygplanet svepa sina vingar. Detta gjorde det möjligt att förbli balanserad även vid kursändringar.66
Inom flygforskning uppvisar gamens fjädrar vägen
Forskning och studier inom flygsektorn har visat att när gamar flyger, öppnar de sina fjäderpennor, de stora fjädrarna på vingens kant, likt fingrarna på en hand. Utifrån denna observation funderade forskarna på att ta detta som en modell för att göra små skevrodrar av metall och testa dem under flygning. Med hjälp av dessa hoppades de att det skulle vara möjligt att minska virvelströmmarnas ovälkomna effekter på ett plan genom att ersätta de stora virvlarna, som tidigare orsakat problem, med en rad mindre virvlar. Experiment visade att denna idé var korrekt, och nu försöker de att genomföra det på riktiga flygplan.
1900-talets vetenskap misslyckades med att avslöja de aerodynamiska tekniker som insekter använder för att flyga
Såsom en insekt flyger, slår den sina vingar igenomsnitt flera hundra gånger per sekund. Vissa insekter kan även slå och rotera sina vingar 600 gånger per sekund.67
Så många rörelser utförs med sådan extraordinär snabbhet att denna design omöjligen kan reproduceras tekniskt.
För att avslöja flygtekniken hos fruktflugor, konstruerade Michael Dickinson, professor vid institutionen för integrativ biologi vid University of California, Berkeley, och hans kollegor en robot som kallas Robofly. Robofly imiterar insektens flaxande rörelse, men i en 100-faldig större skala och med bara en tusendel av flugans hastighet. Det kan flaxa med vingarna en gång var femte sekund, som drivs av sex datorstyrda motorer.68
I åratal har många forskare som professor Dickinson utfört experiment i hopp om att upptäcka detaljer kring hur insekter flaxar med vingarna fram och tillbaka. Under sina experiment på bananflugor, upptäckte Dickinson att insekt vingar inte endast svänger upp och ner, som om de vore fästa med ett enkelt gångjärn, utan de använder faktiskt de mest komplexa aerodynamiska tekniker. Dessutom växlar vingarnas orientering under varje slag: vingens övre yta pekar uppåt då vingen rör sig nedåt varefter vingen roterar på sin axel, så att undersidan vänds uppåt då vingen rör sig uppåt. Forskare som försöker analysera dessa komplexa rörelser säger att den konventionella fixerade aerodynamik, den strategi som fungerar för flygplansvingar, är otillräcklig.
Fruktflugor drar faktiskt fördel av mer än en aerodynamisk egenskap. Till exempel när de flaxar med vingarna, efterlämnar de en komplicerad virvel av luftströmmar, ungefär som ett fartygs kölvatten. Allteftersom vingen ändrar riktning, passerar det återigen genom denna virvlande luft, återvinnande en del av den energi som förlorades i förväg. Bananflugans muskler som gör deras enbart 2,5 mm långa vingar kan flaxa 200 gånger per sekund anses vara den mest kraftfulla av alla insekters flygmuskler.69
Många andra detaljer, förutom deras vingar, flugornas skarpa ögon, deras små bakre vingar sin medverkar till balans och sensorerna som samordnar tidpunkten för flaxande rörelser, alla vittnar om perfektion i deras konstruktion.
Flugor har använt dessa aerodynamiska regler under miljontals år. Att dagens forskare, utrustade med den mest avancerade tekniken, inte kan förklara insekters "flygande tekniker” är en av de uppenbara bevisen på skapelsen. För de som kan tänka, avslöjar Gud den ojämförliga naturen av hans visdom och kunskap i den lilla flugan. I en vers avslöjar han:
MÄNNISKOR! Hör på den liknelse, som här framställs [för er]: de som ni anropar i Guds ställe kommer aldrig att kunna skapa [ens] en fluga, även om de förenar [alla sina krafter] för [att åstadkomma] detta. Och om en fluga stjäl något från dem, kan de inte ta det ifrån denna [fluga]. Lika maktlös är den bedjande som den till vilken bönen ställs!
(22:73) Notes
61 "Kusursuz Ucus Makineleri" (Flawless Flying Machines), Reader's Digest, trans.: Ruhsar Kansu, Bilim ve Teknik (Science and Technology), TUBITAK Publishings, no. 136, March 1979, p. 21
62 "Biomimicry," Your Planet Earth; http://www.yourplanetearth.org/terms/details.php3?term=Biomimicry
63 For further information see Harun Yahya's Darwinism Refuted, Goodword Books, New Delhi, 2003.
64 "Biyonik, Dogay› Kopya Etmektir,"(Bionics Copies Nature) Science et Vie, trans.: Dr.Hanasl› Gur, Bilim ve Teknik(Science and Technology), TUBITAK Publishings, July 1985, pp. 19-20.
65 Necmi Kara, "Yak›ts›z Ucus"(Fuelless Flight), Bilim ve Teknik (Science and Technology), TUBITAK Publishings; http://www.biltek.tubitak.gov.tr/dergi/98/ocak/yakitsiz.html
66 "Biyonik, Dogay› Kopya Etmektir"(Bionics Copies Nature), Science et Vie,trans.: Dr.Hanasl› Gur, Bilim ve Teknik(Science and Technology), TUBITAK Publishings, July 1985, p. 19.
67 Michael Dickinson, "Solving the Mystery of Insect Flight," Scientific American, June 2001.
68 Ibid.
69 Ibid.
|
19 Mayıs 2016 Perşembe
Levande organismer och flygteknik
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder